rozejście mięśni prostych
KOBIETA

ROZSTĘP KRESY BIAŁEJ

Kondycja twojego brzucha a twoje zdrowie.

Po ciąży kiedy już jesteś gotowa na to by zadbać o siebie to warto to zrobić a na pewno sprawdzić czy nie masz rozejścia mięśni prostych brzucha.

Rozstęp kresy białej to bardzo częste i naturalne zjawisko u kobiet w ciąży choćby dlatego, że rośnie w tobie dziecko ale również zdarza się to również u sportowców.

Kresa biała to kolagenowe rozcięgno mięśni poprzecznych i skośnych brzucha. Do niej przyczepiają się te mięśnie. W ciąży kresa ta ciemnieje i nazywa się ciemną, jest wtedy lekko brązowa. Rozejście kresy białej jest wtedy kiedy przestrzeń między mięśniami prostymi brzucha ma 2-2,5 cm. Wtedy warto już rozpocząć ćwiczenia aby nie rozwinęła się u nas przepuklina kresy białej do której dochodzi kiedy kresa biała zostanie przerwana.
Jak zbadać rozejście mięśni prostych?

Kładziemy się na plecach, jedna ręka jest pod głową, nogi zgięte, wykonujemy wznos tułowia (brzuszek) i palcem wskazującym oraz środkowym drugiej ręki sprawdzamy na całej długości kresy czy nie wchodzą nam palce. W sytuacji kiedy jest wszystko ok wchodzi 1-1,5 palca z dużym oporem, czujemy, że mięśnie po obu stronach nas wypychają. Ale kiedy wchodzą dwa palce i nie czujemy oporu, palce wchodzą lekko bądź widać wybrzuszenie kiedy robimy wznos tułowia to wtedy warto udać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego, który poprowadzi cię przez ten proces. A na pewno kiedy wchodzi więcej palców i zapadamy się w brzuchu to może to już być przepuklina kresy białej.

Mięśnie poprzeczne brzucha i mięśnie proste brzucha stabilizuje odcinek lędźwiowo krzyżowy i stawy krzyżowo biodrowe. Dzięki temu utrzymujemy prawidłową postawę i balans. Badania dowiodły, że istnieje związek neurofizjologiczny między mięśniami prostymi brzucha a przeponą miedniczą.

Rozstęp kresy białej może powodować:
  • przepuklinę kresy białej

  • problemy trawienne

  • problemy z wypróżnianiem

  • zespół jelita wrażliwego

  • bóle kręgosłupa, szczególnie dolnego odcinka

  • ból podczas współżycia

  • nietrzymanie moczu

     

Czego należy unikać jeśli mamy rozstęp kresy białej:
  • wciągania brzucha, nie chodzimy w ten sposób. Nie ma wtedy prawidłowej tłoczni brzusznej

  • nieprawidłowej pozycji podczas wstawania i kładzenia się do łóżka, nie robimy tego na wprost tylko przez bok

  • wykonywania brzuszków klasycznych szczególnie bez konsultacji z fizjoterapeutą

  • na początku unikamy ćwiczenia „deska”, nożyce, wznosy nóg

  • długich dźwigni podczas dźwigania. Najpierw napinamy brzuch, zginamy nogi i na prostych plecach przytulając do siebie dziecko bądź przedmiot podnosimy do góry.

  • Truchtania, biegania, podskoków, trampoliny, wstrząsów

  • trzymania dziecka na jednym biodrze

Przy kaszlu, kichnięciu przytrzymaj oburącz mięśnie brzucha obejmując się rękami. Do fizjoterapeuty uroginekologicznego (zazwyczaj są to kobiety) warto udać się już w pierwszych dniach po porodzie. Im szybciej tym lepiej ponieważ czas połogu to czas elastyczności i podatności na wszelkie zmiany. Jeśli już minęło dużo czas to również warto coś z tym zrobić.

Wskazane aktywności:

  • nordic walking

  • jazda na rowerze stacjonarnym

  • pilates, zdrowy kręgosłup, joga, pływanie, szczególnie na plecach

Zapraszam was na mój kanał na YouTube na ćwiczenia

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5013086/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7016498/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34768563/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24268942/