kimchi
PRZEPISY,  ZDROWIE

KIMCHI

Kimchi poznałam kilka lat temu, kiedy przypadkiem trafiłam na kanał na You Tube MommyTang” :). I tak zaczęłam zgłębiać wiedzę na temat tej super potrawy, w zasadzie dodatku do potraw.

W sezonie jesienno zimowym warzywa zmieniają u nas formę, przeważają kiszonki.

Staramy się jeść sezonowo, a ten okres krótszego dnia, nie obfituje w warzywa i owoce.

Poza kiszonkami, które znamy, kimchi to świetna alternatywa. Ma wyjątkowy smak a zawarte w nim składniki są niezwykle zdrowe.

Troszkę o kimchi, co to jest?

To koreański dodatek warzywny ze sfermentowanych warzyw, który jest coraz częściej uznawany za żywność funkcjonalną i zyskał popularność, gdy znalazł się na liście Najzdrowszej żywności świata” w magazynie „Health”.

Korzyści zdrowotne wynikające z kimchi to niskokaloryczna (18 kcal / 100 g) i niskotłuszczowa (0,5 g / 100 g) żywność pochodzenia roślinnego.
Ponadto kimchi jest bogate w różne związki biologiczne, takie jak:

błonnik pokarmowy,

witamina C,

β-karoten,

β-sitosterol,

minerały

inne prozdrowotne fitochemikalia, a także bakterie kwasu mlekowego, które pochodzą ze składników kimchi i / lub proces fermentacji.

W bazie pubmed jest już bardzo dużo publikacji na temat zdrowotnych właściwości kimchi.

Funkcjonalność zdrowotna kimchi, oparta na wielu badaniach, obejmuje działanie:

przeciwnowotworowe,

przeciw otyłości,

przeciwzapalne,

profilaktyczne na zdrowie jelita grubego,

właściwości probiotyczne,

przeciw miażdżycowe,

działanie fibrolityczne,

przeciwutleniające

przeciwstarzeniowe,

profilaktyka zdrowia mózgu,

wzmacnia odporność

przeciwmutagenne

poprawia stan mikroflory jelit

W jednym badaniu na myszach, badacze doszli do wniosku, że systematyczne spożywanie kimchi może być zdrową praktyką zapobiegającą wystąpieniu Alzheimera. Deficyty poznawcze z utratą pamięci i brakiem rozpoznawania są typowymi objawami choroby Alzheimera we wczesnym okresie.

To niesamowite jak wiele dobrego niesie za sobą jedzenie kimchi.

Obecnie kimchi można kupić w sklepach ze zdrową żywnością (bo to zdrowa żywność;)), gdzie dostaniemy kimchi niepasteryzowane, zwykle ekologiczne. Natomiast w hipermarketach są dostępne różne rodzaje kimchi ale zwykle pasteryzowane.

Zachęcam do samodzielnego robienia kimchi ponieważ w  cenie jednego słoika sklepowego będziecie mieć kilka 😉

Jest wiele przepisów ma kimchi, jest białe (łagodne) i czerwone (pikantne). Ja robię tylko czerwone bo czerwona papryka gochugaru również jest bardzo zdrowa.

Ja mam już własną wersję kimchi, łatwą, prostą 🙂

PRZEPIS

Składniki na kimchi:

kapusta pekińska 2 duże

papryka gochugaru (trudno dostać w sklepach stacjonarnych) w zależności od

tego jakie ostre lubisz 1 lub 2 opakowania

czosnek (dziś miałam mało ale zwykle daję ok. pół szklanki ząbków)

imbir świeży, starty na tarce ok. 3 cm

cebula

jabłko

marchew 1 duża, lub kilka małych- moje pokraczne z własnego ogródka;)

mąka ryżowa 2 łyżki

sos rybny 0,5 szklanki

sól 2 łyżki, najlepiej morska, ja mam w domu tylko kłodawską niejodowaną.

woda ¾ szklanki

1 łyżeczka cukru

Jak zrobić kimchi?

1. Pokrój kapustę, umyj dokładnie

2. Zalej kapustę wodą z solą, odstaw na min. 30 min.

3. W tym czasie zrób pastę. Do rondelka wlej wodę zimną, wsyp mąkę i cukier, mieszaj

aż zrobi się kleik. Odstaw do ostygnięcia.

4. Warzywa pokrój w cienkie paski, zetrzyj imbir.

5. Do kleiku wsyp paprykę i dodaj warzywa. Tu użyj już rękawiczek i dokładnie

wymieszaj.

6. Dodaj pastę do odsączonej kapusty i również w rękawiczkach wymieszaj by pasta

pokryła dokładnie kapustę.

7. Do wyparzonych słoików włóż kapustę, dobrze ugniatając, by wyszło powietrze,

zostaw niepełny słoik , bo w procesie fermentacji będzie rosło;)

8. Przykryj słoiki pokrywkami, postaw w temperaturze pokojowej i przez kilka dni

doglądaj i upychaj drewnianą łyżką by wycisnąć powietrze.

9. Po ok. 3-4 dniach powinno się ukisić, wtedy zakręć słoiki i włoż do lodówki, proces

fermentacji się zatrzyma, a Ty możesz cieszyć się super zdrowym kimchi przez

dłuższy czas 🙂

Smacznego i na zdrowie;)

Dajcie znać czy Wam posmakowało;) Pamietajcie, że to jest mega super food;))

Źródła:

1. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24456350/

2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24419800/

3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3598433/

4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5895381/

5. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29271694/

6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6213637/

7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8011144/